Followers

Tuesday, March 26, 2013

TIPS belajar daripada budak xbelajar ! ^^

hai ! hai !


       seperti yang sedia maklum ,results SPM dah keluar seminggu yang lepas .and you know what ! i got ----- for my results ! HAHA ..aku sangat terkejut sampai tdk terkata dengan results aku ,sampai sampai aku silap bagi num hanphone waktu di suru isi num talipong ! well ,semua cikgu tak pernah bagi harapan pun sama aku .dan aku tak perna menharapkan akan dapat results mcm tu .tapi rezeki masing masing ,alhamdulillah .aku sangat besyukur :)

       cikgu sekolah aku dan semua cikgu-cikgu yang pernah mengajar aku tak pernah mark aku pun sebagai student yang boleh dapat ''A''.HAHA ,walaupun bukan A+ !!oke riak kejap XD .hey ,ingat senangka mau dapat A banyak-banyak macam tu .hehe ,perlukan pengorbanan yang besar tau .walau A- ja belambak !dengan ini tak paya nak merepek sangatla kan .meh sini aku share macam mana aku belajar dulukala !


SEBELUM SPM


  • firstly ,dulu masa 2012 maybe aku diberi kesedaran untuk berubah secara drastik .yelaa dulu dulu aku sangat aktif dlaman sosial .tapi last year aku stop pelan-pelan .x taula knp tapi memang waktu tu aku x minat mau post or buka FB .so aku takla ketagih sangat mau online sampai 24jam . but ,masa tuu aku ketagih sangat main game .konon waktu tu aku buka lappy hanya untuk  bemain game ,alah setakat girly-girly punya games ,haha .apala sangatkan :)



  •  oke ,secondly .berikan tumpuan 100% semasa guru mengajar walaupun anda tidak paham sepatah haram pun apa yang beliau cuba sampaikan .HAHA ! at least cubala buat-buat pahamkan :D .aku selalu sangat buat macam tu dclass  ,padahal sepatah ayat yang keluar dari mulut cikgu tu pun aku tak paham .HAHA ,so dah tak paham tu jangan pula buat-buat xpaham terus .sampai bila mau paham kan .soo ,sila berusaha sikit ye adik-adik .sila tanya cikgu anda semula secara personal or terang-terangan .biarlaa beratus kali .takpe .sudaa tugas mereka kan .mau buat macam mana ,hehe .atau pun jika anda dan anda malas atau malu untuk betanya ,sila tanya budak-budak yang pandai dari anda .
REMEMBER THAT ,PANDAI DARI ANDA !! 



  • then ,yang paling penting sekali .jaga hubungan baik anda sama parents ,dan juga guru anda ,hal ini sangat sangat dan tersangat penting ye adik adik .sebab apa ,ilmu tu perlu berkat .takda guna ilmu yang kita belajar selama bertahun-tahun jika tiada keberkatan .so ,jangan nanti nangis-nangis tak dapat jawab masa SPM gara-gara BERKAT padahal diri tu sangat pandai .bukan mau tembirang ,tapi aku pun dulu bukannya budak baik sangat .pernah juga tengking ,marah-marah cikgu .HEM pula tu ,gara-gara tudung je pun .HAHA ,tapi at least timbul rasa besala dalam hati .then after school derek minta maaf , haha



  • lepas tu ,kesedaran tu perlu ada untuk berjaya .tanam cita-cita ,impian tu supaya setanding dengan orang-orang yang dah cemerlang .pilih la salah sorang idol daripada keluarga kamuka or siapa-siapa yang kamu idol kan .kalau aku ,aku mau besaing sama kakak akula .hehe .then bila dclass persaingan antara kawan juga penting masa exam .dulu kala ,aku suka sangat besaing sama bestie aku .haha ,dia sangat pandai dan itu merupakan cabaran yang tebesar yang perlu aku tempuhi .sehh ,ayat !! 



  • ok thenn ,jangan malas !haha .aku memang pemalas mau mampos la !bila exam barulaa start buka buku .so ,kamu kamu dan kamu !sila buka buku sekarang belajar .seelok-eloknya belajar subuh .aku selalu amalkan masa-masa exam .exam jelaa .masa takda exam .HAHA ,jangan harap -_- ! soo ,budak-budak yang nak UPSR,PMR,SPM tu belajar la masa subuh k.sangat membantu ,aku tak boleh sangat mau study group dschool .nda masuk ,lagipun pemalas punya orangkan ,hahaha


  • eheem !pada yang becinta tu .sorry tu says .tak paya nak jiwang sangatla kan .tak paya nak becinta sampai pelajaran tuu tinggal .tak payah ,sayang masa depan anda tu .aku dulu pun becinta juga tapi takdala aku campurkan personal  sama belajar .silaa jangan campurkan masalah anda dengan pelajaran ,if tak dapat juga .sila putusla yeah !HAHA , 
SEMASA SPM


  • firstly ,sediakan segala-gala peralatan SPM anda dengan lengkapnya .ulang suara 
SELENGKAP-LENGKAPNYA ! 


  • SILA TIDUR AWAL .ini sangat penting masa first day u nak spm .mesti tidur cukup-cukupp tau .nanti paning ,susah pula mau menjawab .macam aku jam 5pagi baru dapat tidur nervous punya pasal .LOL ,so jangan jadi macam aku 


  • sila chill ,janganla nervous sangat sampai teketar tangan tu nak menulis .chill oke .sila buat macam exam biasa yang selama neh anda pernah buat .memang first day sangatla mendebarkan .kena-kena lagi first paper essay BM .wooohh !memang beciciran la idea tuu .tapi janganla telampau tebawa-bawa nervous tu .sila relax kan diri and senyum-senyum senangkan hati masa jawab paper tu .kutip balik idea yang beciciran tu ,cari k cari .IN SYAA ALLAH ,idea akan bejalan lancar seiring dengan tangan anda .hehe



  • jangan bincang ! lepas habis jawab paper tuh janganla gatal sangat nak marking paper korang .nanti tak banyak betul kamu juga susa hati .memangla excited mau tau jawapan tapi sebaik-baiknya jangan !memangla dulu kala pun aku lah manusia paling excited bila bincang soalan .sekali sala diam-diam kau .menangis enda ja telampau banyak salah .hmm



  • DO NOT STRESS before jawab paper spm .yayah ,itu sangat bikin panas .aku dulu pun sampai mau nangis jugala stress punya pasal .itu semua gara-gara SEJARAH .haha ,paling hebatkan khatam buku rujukan 2weeks before spm .sehh .hasilnyaa A- ok .padahal masa exam xperna la dapat B apa lagi A .haha ,paling banyak C,D,E .yayah .saya memang buta sejarh .i know that -_-



  • thenn ,jangan kamu kamu dan kamu cuba-cuba mau meniru .siapa tau kan sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga .ehh betulka tuuh ?? sendiri mau tanggung la kalau tetangkap meniru tukan .tapi seelok-eloknya jangan pernah tepikir mau buat benda ne ,sekarang masih sempat lagi mau struggle .aku dulu pun ,pertengahan tahun baru start struggle .first semeste masih besuka ria lagi dengan menari .tapi lepas tu aku betul-betul pencen la :D .

SELEPAS SPM


  • TAWAKAL . yeah tawakal itu sangat-sangat penting yeah adik-adik .beserah sajala kepada-NYA .kita suda buat sehabis baikkan .jadi apapa kita mesti terima apa yang terjadi .bukan selepas spm je nak ingat tuhan tau .sbelum ,semasa pun kena ingat juga .masa nak jawab bacala doa penerang hati ,malam before mau exam bacala yasin ,perbanyakkan la solat sunat ,sembahyang hajat doa moga-moga keputusan tu meletop diluar jangkaan kita :)) .siapa taukan ??
actually banyak lagi sebenarnya mau share tapi sampai sini dulu yeah ,thanks reading :)


No comments:

Post a Comment