Followers

Wednesday, November 13, 2013

MATRICULATION

                                             haaaaaaaaaaaaaiiiiii guys !

hari tu aku ada post pasal aku confused nak pilih tawaran manakan .hahaha ,at last aku ambil matrix juga !sedii juga lepaskan semua tawaran tu .tapii nak buat macamana memang matrix rezeki aku kot ???

anyway ,aku nak jugalaa cerita kehidupan aku masa di matrix :D

aku orang sabah , so aku dapat kolej matrikulasi labuan . pasal aku orang sabah ,soo amat mustahil aku akan dapat kolej di semenanjung .padahal 1st option aku pilih matrix area semenanjung la kot .ntalaa aku pun lupa da ,and last option aku pilih labuan.

bilaa sampai kat KML aku rasa bangga jugalaa ,excited yang melampau .

                                                      TAPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!

bilaa first aku masuk hostel tuu and masuk bilik, aku kecewa jugalaa ,macam sarang apa nta aku tengok .tapii lepas kemas-2 apa yang patut sedap jugala mata memandang -,-


dalam bilik tu ada meja belajar ,lampu belajar ,katil , locker dll and semua nya ada 4 .pasal apa 4???pasal dalam setiap bilik kita akan ada 3roomates campur diri kau sendiri ada 4 orang yang akan tinggal dalam bilik tu.aku tak taula macam mana pembahagian bilik yang aku tau masa daftar nanti kau baris panjang-2 and akan dibahagikan bilik .

ORENTASI ??
          normalla kan dimana-2 kita masuk memang ada orentasi pun ,tapi masa orentasi hari tu takdala teruk mana pun.cuma duduk dalam dewan yang sesak dengan beribu orang dan dengar banyak taklimat .tapi memang masa singkat habislaa ,kau bangun jam 4a.m and pulang bilik jam 11p.m memang penat habislaaa ,kau pulang bilik letak kepala di bantal terus tertidur .hahha

  ROOMATES ??
            bila kau dapat matrikulasi labuan .kau akan berkongsi bilik dengan 2muslim and 2non muslim and selalunyya dalam tu ada 2orang sabah and 2orang sarawak .so ,kau taklaa janggal sangat kan dengan roomates kau pasal kau ada kawan senegeri kau .tapiii ,untuk aku pula .
HANYA AKU SEORANG SAHAJA YANG MUSLIM DAN BERASAL DARI SABAH.
dan memang merupakan cabaran terbesar untuk aku pasal aku sorang-2 ja dalam bilik tu yang muslim ,kau bayangkan bila bulan puasa hari tu ,aku sahur sorang .kadang buka puasa sorang ,how sad kan -,-

PEMBAHAGIAN ARAS ??
          ok untuk pembahagian aras pula ,atau kalau bahasa paling baku 'TINGKAT' .dia akan bagi masa pendaftaran tu ,kalau kaulaa orang pertama yang daftar so kau akan dapat ground floor dan hidup kau akan senang bila angkat barang-barang kau ,angkat air dll .tapi bila kau dapat plkn siri II dan kau ikut plkn tu .automatic kau akan dapat tingkat paling atas sekali iaitu tingkat 4 atau paling rendah sekalipun tingkat 3 .kau bayang kan hari-2 kau turun kuliah ,p cafe turun tangga naik tangga ?????

alaaaaaaaaaaaaaa ,tingkat 4 je ponnnnnnn (dengan muka selamba mau mampos)
tingkat 4 je ponnn ????
 cuba bayangkan kau tertinggal barang kau waktu kau rushing bubut masa ?cuba kau bayangkan kau lambat bangun p kuliah ?cuba kau bayangkan kau desperate mau makan nasi ? cuba bayangkan kau beli barang banyak-2 di monegine angkat p tingkat 4 ? cuba kau bayangkan kau isi air bgelen-2 di ground floor ?cuba kau bayngkan kolej kau takda air dan kau terpaksa angkat air p bilik kau ?haaaaaaaaaaaa ,apa perasaan kau hari-2 macam tu ??memanglaa jantung kau akan sihat ,tapi untuk yang pemalas macam aku ne tak sanggup aku !

MAKANAN ??
               kalau pasal makanan kau jangan risau pasal banyak kafe yang disediakan ,tinggal kau ja mau rajin jalan bermeter2 semata-2 mau makan makanan beerbeza hari-2 .pelbagai lauk yang disediakan untuk student tapi menu yang disediakan akan sama setiap hari .jadi kamu akan bosan makan makanan yang sama setiap hari .hahha ,tapi macam aku cakap tadi untuk elakkan bosan kau jalan laa p cafe lain cuba makanan kat sana .tapi jauh sikitlaa ,untuk yang suka bejalan okla kot.

KULIAH??
         orang cakap bila masuk matrix memang masa kena urus bagus-2kan .and yahhh memang tepat sekali pasal kuliah akan start pada pukul 7a.m till 4p.m .bestkan ???memang  bila kau da masuk matrix waktu kau memang padat la waktu kuliahla dengan homework yang berlambak .mungkin bagi budak account macam aku takla belambak mana homework tu tapi pada siapa yang ambil science tu memang kaw-kaw la homework dorang .macam roomates aku semua budak pandai-2 .hari-2 buka buku bejam-2 buat homework ,aku selamba jee .hehee ,
         
          sistem pembelajaran dia macam ne ,kau dan kawan-2 kau ramai-2 dalam 100 or 200 orang mcm tu akan masuk dewan kuliah dan dengar lecture buat penerangan tentang setiap topic tu .dia ajarla macam mana buat itu ini ,then kau akan masuk bilik tutorial which means kelas la .dalam tu kau akan digabungkan dengan 1class atau pun class kau ja dalam tu ,which means ada 20 or 30 student dalam tu .dalam tu ,lecture akan bincangla apa yang kamu suda belajar di dewan kuliah and dia akan bagi homework.tapi before datang bilik tutorial kau mesti kasi siap homework pasal topic ang kau belajar waktu tulaa and akan dibincangkan dalam class.soo ,dalam erti kata lain class tutorial ne akan lebih membantu kau tuk memahami apa-2 yang kau tak paham di kuliah.

so ,rasanya ini jala kot .ada masa aku tulis lagi :) 




No comments:

Post a Comment